Dus… de afgelopen tijd hebben we via Androidpit begrepen dat er zo nu en dan een ‘camera failed‘ foutmelding opduikt op een aantal Galaxy toestellen, variërend van de oudere S3 t/m de nieuwste s6 (Edge). Hoogtijd dus om een aantal tips n’ trucs uit te lichten om het probleem voor de pechvogels op te lossen.
LET OP! Het hele camera fiasco lijkt vooralsnog puur en alleen een software probleem te zijn waarbij Samsung’s Touchwiz en Google’s Android het een en ander weten verprutsen in de camera app. De oplossingen hieronder zijn niet per se lastig uit te voeren en zullen niet direct je foto’s en video’s aantasten maar toch raden we voor de zekerheid aan om je telefoon voldoende op te laden (>75%) en al je foto’s en video’s te back-uppen voordat je begint!!!
S3 en S4 fix:
Voor de wat ‘oudere’ S3 en S4 hebben we een aantal opties om het probleem te verhelpen. De eerste en simpelste poging is om alle onnodige data binnenin de app weg te halen (geen zorgen we komen niet aan je foto’s/video’s). Dit doe je als volgt.
Je gaat naar INSTELLINGEN > APPLICATIES / APPLICATIEBEHEER > (dan linkse swipe) ALLES > zoek hier de CAMERA APP > tap op GEDWONGEN STOPPEN, daarna op CACHE LEGEN en tot slot GEGEVENS WISSEN.
Je foto’s en video’s blijven ongedeerd maar de settings in de Camera App worden wel gereset dus die zul je even terug moeten zetten naar hoe ze je het liefst wilt hebben.
No Luck? Op naar poging 2, namelijk de zogenaamde Cache Partition verwijderen. Dit doe je door je telefoon helemaal uit te schakelen (aan/uit knop lang ingedrukt houden) en te wachten tot je telefoon helemaal uit staat. Vervolgens houdt je de VOLUME UP, POWER en HOME knoppen tegelijk ingedrukt tot je telefoon begint te trillen. Daarna laat je de POWER knop los maar houdt je de andere twee ingedrukt totdat je in het Android Recovery scherm komt.
Navigeer vervolgens met de volume knoppen naar WIPE CACHE PARTITION en druk op de Power knop om te bevestigen. Let goed op dat je niet per ongeluk de optie daarboven selecteert aangezien je dan wel alle data van je telefoon verwijderd!
Nog steeds niks? Dan rest er weinig anders dan (Optie 3) de Camera Applicatie compleet links te laten liggen en een andere camera app uit de Play Store te downloaden en die in de toekomst de gebruiken. Een goeie tip vanuit onze kant is bijvoorbeeld Google Camera of als je een hipster bent Instagram.
S5 fix:
Voor de S5 eigenaren hebben we zowel goed als minder goed nieuws. Het goede nieuws is dat de opties hierboven voor de Galaxy S3 en S4 in verreweg de meeste gevallen ook voor S5 eigenaren zouden moeten werken.
Het minder goede nieuws is dat er een extreem kleine kans bestaat dat je S5 toch een hardware probleem heeft en dat je een van de pechvogels bent die een toestel uit de ‘slechte batch‘ heeft ontvangen. In dit onwaarschijnlijke geval zit er niks anders op dan contact op te nemen met je winkel/provider waar je het toestel vandaan hebt. Ook kan het geen kwaad om Samsung zelf een mailtje te sturen en (letterlijk) een belletje laten te rinkelen..
S6 / S6 Edge fix:
Bij Samsung’s nieuwste vlaggenschepen kan het ‘camera failure’ probleem wel eens worden veroorzaakt door apps die je uit de Play Store hebt gehaald of zelf vanuit een andere bron op het internet hebt geplukt. Om dit te testen boot je je toestel in Veilige modus en test je de Camera App om te kijken of hier het probleem ligt.
Booten in Veilige modus bij de S6 (Edge) gaat als volgt: Wanneer je telefoon uit staat houdt je de POWER knop ingedrukt, net zoals je hem normaal aan zou zetten. Zodra het Samsung logo op het scherm verschijnt laat je de POWER knop los en houdt je de VOLUME DOWN knop ingedrukt. Dit vereist wat oefening maar zodra je het goed weet te timen boot je toestel in Safe Mode (zie afbeelding hieronder).
Werkt de Camera App in deze modus wel zonder problemen? Dan zul je zelf even uit moeten zoeken welke van de (vele?) apps die je uit de Play Store of van het internet hebt gehaald een probleem met je camera veroorzaakt. Lees: een voor een alle niet-standaard apps verwijderen en dan testen of de camera weer werkt..
Werkt de camera in de Veilige modus nog steeds niet? Dan zou het wel eens een hardware / firmware probleem kunnen zijn. Voordat je teruggaat naar de winkel en Samsung boze mailtjes gaat sturen adviseren we om nog even te stappen voor de S3 en S4 voor de zekerheid te proberen.
Mocht je het ‘camera failed’ probleem zelf hebben (opgelost), geef dan even een gil in de comments en deel je bevindingen met je mede Samsung gebruik(st)ers.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire